7 oktober 2025

Daphne is sinds 3 jaar een vertrouwd gezicht in de Flexpool van Trias Jeugdhulp. “Ik kon het werk makkelijk combineren met mijn studie.” Ze doet van alles als flexer: op de groepen, binnen dagbehandeling. En in de zomer is ze gestart met een pilot met ambulant, ter ondersteuning van een gezin thuis. 

Tijdens haar studie Social Work begon Daphne bij Trias Jeugdhulp. “Ik had, voordat ik bij Trias Jeugdhulp ging werken, geen ervaring in de jeugdhulp. Als flexer kwam ik op verschillende groepen te werken, wat ik ontzettend leerzaam vond. Het voordeel is ook dat je als flexer soms net een andere insteek hebt om een probleem op te lossen.”

Ze geeft een voorbeeld. “Zo was er een keer een groep jongeren die ontzettend de grenzen aan het opzoeken waren. De vaste leiding liep daarin een beetje vast. Er was ook een kind boos op mij geworden en ik kon maar niet vinden wat erachter zat en hij wilde het ook niet vertellen. Normaal gaat hij helemaal uit contact, dan ben je hem gewoon kwijt. Toen dacht ik, hij mag boos zijn, maar wel enigszins gekaderd. We hadden de afspraak gemaakt dat hij buiten een doos helemaal kapot mocht maken. Omdat ik hem de ruimte gaf, heb ik sindsdien ook een betere band met hem. Daarna vroegen de vaste medewerkers soms of ik met deze jongen in gesprek wilde gaan omdat ik al een ingang bij hem had.”

Als flexer heb je soms net een andere insteek om een probleem op te lossen

Pilot met ambulant

In de zomer is Daphne gestart met een pilot met ambulant, ter ondersteuning van een gezin thuis. Het doel: dat de kinderen hierdoor thuis kunnen blijven wonen. Als flexer draaide ze, afwisselend met een andere flexer, mee in het gezin. Van gesprekken met de ouders tot eten en spelletjes spelen met de kinderen. “Het is een beetje hetzelfde als op een groep werken, maar dan met ouders erbij. In eerste instantie zaten de ouders niet op ons te wachten, maar het is toch gelukt om snel een band op te bouwen. Met ouders erbij is het belangrijk om je te verdiepen in hun normen en waarden, dus waarom doen ze de dingen op een bepaalde manier. Je kijkt samen hoe je de opvoeding van de kinderen kan verbeteren. Op den duur kwamen de ouders zelfs actief vragen hoe ze een situatie aan moesten pakken. Het was ook leuk om te zien dat we de kinderen kleine dingen konden aanleren, dus bijvoorbeeld iets vragen in plaats van te schreeuwen. Door de extra ondersteuning thuis is het gelukt om de kinderen thuis te laten blijven wonen.”

Je probeert samen te kijken hoe je de opvoeding van de kinderen kunt verbeteren

Door de extra ondersteuning thuis is het gelukt om de kinderen thuis te laten blijven wonen

Het combineren van werk en studie

“Ik kon mijn uren makkelijk aanpassen,” vertelt Daphne. “Als ik een drukke periode op school had, of er een tentamenweek aan kwam, werkte ik iets minder. En als ik een rustige periode had, dan werkte ik meer. Ik paste mijn werkdagen aan op mijn rooster. Moest ik bijvoorbeeld alleen in de ochtend naar school, dan kon ik nog een slaapdienst doen. Had ik minder diensten ingepland, maar kreeg ik toch wat meer ruimte, dan kon ik nog een last-minute dienst aannemen.” Daphne heeft, afgestemd op haar studie, zowel grotere als kleinere contracten gehad. “Dit was heel helpend en daardoor was het goed te combineren met m’n studie, ik zou het daarom ook zeker aanraden aan anderen.”

Meer weten?

Wil jij, net als Daphne, bij Trias Jeugdhulp aan de slag jeugdzorgwerker? We denken graag met je mee over wat bij jou past. Welke volgende stap kies jij?

Trias Jeugdhulp
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.