rtopbox-contact

rtopbox-nieuwsbrief

Tips om de lockdown door te komen

Kinderen, jongeren en volwassenen zitten samen thuis tijdens de lockdown. Het is begrijpelijk dat deze situatie veel vraagt van kinderen en hun (pleeg)verzorgers. Met de vorige lockdown vers in het geheugen, kunnen de muren sneller op je afkomen. Hoe ga je ermee om? Met deze 9 tips hopen we je op weg te helpen! 

Zorg goed voor jezelf en elkaar

TIP 1: Zorg voor een goede weerstand door gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen. 

TIP 2: Houd zoveel mogelijk je normale dagritme aan, nu je niet naar school, werk of dagbesteding gaat. Houd je vast aan een vaste dagstructuur. Dus op dezelfde tijden opstaan, slapen en eten. En je (school)werk op vaste momenten plannen. 

TIP 3: Ga dagelijks even naar buiten om te bewegen op 1,5 m of maak binnenshuis ruimte vrij om lekker los te gaan. Kinderen t/m 12 jaar mogen wel in groepsverband samen spelen. Kinderen en jongeren t/m 17 jaar kunnen nog buiten trainen binnen de sportclub. Buiten de sportclub mag je vanaf 13 jaar alleen met zijn 2-en afspreken. Volwassenen kunnen nog met 1 persoon buiten hun huishouden buiten bewegen, met een onderlinge afstand van 1,5 m.

TIP 4: Zoek een rustige plek op om je (school)werk te kunnen doen. Zorg voor een bureau met een fijne stoel afgesteld op de juiste werkhoogte. En houd je werkplek opgeruimd, dat geeft meer rust in je hoofd.

TIP 5: Houd je (school)werk goed bij, zodat geen achterstand oploopt. Neem naast je (school)werk wel voldoende tijd om te ontspannen. 

TIP 6: Bedenk wat je WEL kunt doen in je vrije tijd tijdens de lockdown en maak hier een ‘GA IK DOEN’-lijstje van. Ter inspiratie hebben we onder deze tips aantal linkjes toegevoegd van binnen- en buitenactiviteiten.

TIP 7: Beperk de tijd die je aan nieuws, social media, tv of gamen besteedt. Als je teveel aan je telefoon, laptop, tablet of tv gekluisterd zit geeft dat onrust. Als je merkt dat je vaak aan het piekeren bent, zorg dan voor activiteiten die je afleiden en ontspannen. Praat er vooral over met iemand die je vertrouwt en die goed kan luisteren. Bedenk samen oplossingen die je verder helpen.

TIP 8: Houd regelmatig contact met je vrienden, familie, klasgenoten, begeleiders of collega’s. Heb het erover hoe je er toch voor elkaar kunt zijn, om deze tijd door te komen. Gelukkig zijn er nog veel manieren om nog met iemand af te spreken of te praten: bellen, videobellen, online spelletjes spelen/gamen, samen wandelen op 1,5 m.

TIP 9: Lastige dagen in deze vakantie? Lees deze tips.

Enkele activiteiten binnenshuis

Enkele activiteiten buitenshuis

Meer tips & informatie

Als het niet goed met je gaat

Merk je dat het niet goed met je gaat en voel je je erg somber? Laat dit dan weten aan een vriend, familielid, begeleider/gezinscoördinator. Als je hen niet kan bereiken en de nood is heel hoog, bel dan 113 of 112. Er zijn altijd mensen die naar je luisteren en aan wie je alles kwijt kunt. Je kunt ook (anoniem) chatten via jouwggd.nl of met de hulpverleners van Chat met Fier. Voor kinderen is er ook de kindertelefoon.

Heb je zelf ook ideeën of tips n.a.v. dit overzicht? Stuur ze naar redactie@triasjeugdhulp.nl.




facebooktwitterlinkedInyoutubeemailhome